logo
امروز : چهارشنبه ۲ آبان ۱۴۰۳ ساعت ۲۱:۲۸
[ شناسه خبر : ۴۱۴۲۹ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 1 دقیقه ]
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان زنجان تاکید کرد:

ممنوعیت احداث واحد روی در حاشیه شهرها

ممنوعیت-احداث-واحد-روی-در-حاشیه-شهرها-
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان زنجان از ممنوعیت احداث واحد روی در حاشیه شهرها خبر داد و گفت: انباشت پسماند روی تهدید بزرگی برای محیط زیست است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «موج‌رسا»؛ محمدرضا یافتیان در جلسه بررسی وضعیت پسماند روی استان زنجان که در اداره‌کل بازرسی استان برگزار شد، با ابراز نگرانی از انباشت ۱۰ میلیون تن پسماند روی در استان اظهار کرد: این موضوع به معضل جدی زیست‌محیطی زنجان تبدیل شده است.

بیشتر بخوانید

وی با اشاره به وضعیت بحرانی سرب و روی در استان، از تصویب مصوبه‌ای خبر داد که به موجب آن، احداث یا توسعه هرگونه واحد تولید روی در اطراف شهرها ممنوع شده است. این اقدام را گام نخست و مهمی در جهت مقابله با آلودگی‌های زیست‌محیطی دانست.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان زنجان با اشاره به افزایش قارچ‌گونه واحدهای تولید روی در اوایل دهه ۷۰ و پیامدهای نامطلوب آن بر محیط زیست استان، تصریح کرد: به دلیل کاهش ذخایر معدنی روی در استان، شرکت‌های تولیدی مجبور به واردات خاک روی از کشورهای دیگر مانند ترکیه شده‌اند.

وی افزود: در فرآیند تولید روی، تنها ۱۵ درصد از خاک وارداتی به فلز روی تبدیل می‌شود و ۸۵ درصد باقیمانده به صورت پسماند در محیط زیست رها می‌شود. انباشت این حجم از پسماندهای سمی، تهدیدی جدی برای سلامت انسان و محیط زیست استان محسوب می‌شود.

یافتیان با بیان اینکه اقدامات موثری در زمینه مدیریت پسماندهای روی انجام شده است، تأکید کرد: هنوز راه زیادی تا دستیابی به وضعیت مطلوب باقی مانده است.

وی واردات خاک روی از کشورهای مختلف را یکی از چالش‌های اصلی در این زمینه دانست و خواستار تسریع روند انتقال پسماندهای روی از طریق سامانه‌های مشخص شد تا از گسترش آلودگی‌های زیست‌محیطی جلوگیری شود.

انتهای خبر/

فرم ارسال نظر